Nieuws over behandelingen van Fysiotherapie Westduinen

Op deze pagina vindt u het laatste nieuws over de praktijk. Wist u dat we naast kinder-, sport- en manuele fysiotherapie nog een aantal andere behandelingen in  de praktijk aanbieden? Op deze nieuwspagina leest u hier meer over. 

Betaald parkeren

Per 1 december 2017 is er betaald parkeren ingevoerd op de Westduinweg.
Hou hier rekening mee als u met de auto naar de praktijk komt.

 

Regelingen betaald parkeren

Voor 3 gebieden in Scheveningen gelden de volgende regelingen:

  • In het Geuzenkwartier geldt betaald parkeren van 13.00 tot 24.00 uur, 7 dagen per week.
  • In het Statenkwartier geldt betaald parkeren van 13.00 tot 24.00 uur, 7 dagen per week.
  • In het Havenkwartier geldt betaald parkeren van 18.00 tot 24.00 uur, 7 dagen per week. Uitzondering hierop zijn de Vissershavenstraat en een klein deel van de Vissershavenweg. Deze straten worden betrokken bij de kuststrookregeling (van 10.00 tot 24.00 uur, 7 dagen per week plus van 0.00 tot 2.00 uur op zaterdag en zondag).
    Het parkeren op de Hellingweg blijft gratis. Bewoners en bedrijven op de Hellingweg komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning.

 


  •  

Onze nieuwe collega Ine ten Cate

Ine is in 2013 afgestudeerd aan de opleiding fysiotherapie in Leiden.

Al tijdens deze opleiding is ze begonnen zich te richten op het behandelen van kinderen.

Na een jaar te hebben gereisd en actief te zijn geweest in de outdoor wereld is ze begonnen aan de masteropleiding kinderfysiotherapie. Hier zal zij in 2019 mee klaar zijn. De afgelopen jaren heeft ze ervaring opgedaan met het behandelen van kinderen tijdens stages en waarnemingen. Sinds maart 2017 is ze werkzaam in deze praktijk. Op dit moment is ze actief op verschillende scholen en een ochtend in de praktijk.

Naast het werken als fysiotherapeute is Ine altijd veel bezig geweest met zelf sporten en het coachen van anderen. Zij is vooral actief geweest in de roeisport. 
Inmiddels is het zelf actief roeien, en het coachen van roeiers in alle leeftijden verruild voor klimmen en boulderen.

 

Claudicatio

Heeft u  krampende pijn in de benen zodra u een eindje gelopen hebt? En kunt u weer verder nadat u even hebt gerust? De arts geeft aan dat u  ‘etalagebenen’ heeft.
Ga met Trudy Vos of Nicole Masal (gespecialiseerde fysiotherapeuten ClaudicatioNet) aan de slag met looptraining!

 

Hoe kan looptherapie de pijn in de benen verbeteren?

Looptherapie wordt voorgeschreven aan mensen met claudicatio intermittens (etalagebenen) en is gericht op het opvoeren van zowel de loopafstand als het looptempo.

Personen met etalagebenen ervaren tijdens het lopen pijn in de kuitspier of in de bilspier. Deze pijn ontstaat door een slechte aanvoer van zuurstof naar de spieren. Regelmatig wordt aan huisartsen en vaatchirurgen de vraag gesteld waarom juist lopen zo belangrijk is voor patiënten met claudicatio intermittens en waarom  bijvoorbeeld zwemmen of fietsen niet hetzelfde effect heeft. Bij lopen ontstaat zuurstoftekort in de beenspieren en treedt sneller verzuring op dan bijvoorbeeld bij zwemmen en fietsen. Door regelmatig intensief te lopen, treden in de spieren die gebruikt worden bij het lopen en in de bloedvaten die naar deze spieren gaan belangrijke veranderingen op die uiteindelijk tot verbetering van de pijnvrije loopafstand zullen leiden. Hoe het precies werkt is (nog) niet bekend, maar de volgende zaken spelen een belangrijke rol:

  • Betere stofwisseling in de spieren.

  • Betere bloeddoorstroming

  • Betere loophouding

 

Nut van looptherapie

De fysiotherapeut bespreekt uw klachten en met name uw (beperkte) bewegingsmogelijkheden. Ter ondersteuning maakt de fysiotherapeut gebruik van een aantal vragenlijsten. Voor het vaststellen van uw maximale loopafstand en conditie, doet u een test op de loopband. Dit onderzoek wordt gedurende de trainingsperiode regelmatig herhaald om het effect van de looptraining te bepalen. Op basis van de resultaten van de looptest en uw klachtenpatroon stelt de fysiotherapeut samen met u persoonlijke doelstellingen en een persoonlijk trainingsschema op.

De eerste weken wordt u intensief begeleid, zo’n 2 tot 3 keer per week. Daarna wordt de begeleiding langzaam afgebouwd en gaat u zelfstandig trainen. Dit zelfstandig trainen gaat volgens een vooraf opgezet trainingsschema. Voor het behoud van het behaalde resultaat is het uitermate belangrijk om dit trainingsschema dagelijks te onderhouden en een gezonde leefstijl te ontwikkelen.